Stereotypering en duurzaam gedrag
Dagcrème voor vrouwen, bier voor mannen. Reclames zitten vol met genderstereotypen. Hoe komen deze stereotypen tot stand? En, hoe zit het eigenlijk met genderstereotypen wanneer het gaat om duurzaam gedrag?
Download het lespakketIn deze les leer je:
- Wat stereotypen zijn.
- Hoe stereotypen ontstaan en voortbestaan.
- De begrippen referentiekader en selectieve waarneming.
- Voorbeelden van stereotypen over mannen en vrouwen in de samenleving.
- Hoe genderstereotypen naar voren komen in reclames rondom duurzaam gedrag.
Duur: 1 lesuur
Deze les is gemaakt voor vmbo en sluit aan op het domein beeldvorming en stereotypering. Goed om te weten: we maakten ook een variant op deze les voor havo/vwo.
Wil je meer achtergrondinformatie over stereotypering en duurzaam gedrag? Lees dan het artikel ‘Hoe vrouwen het gezicht van duurzaamheid zijn geworden’.